Sunday, February 15, 2009

untuk dirimu

assalamualaikum..entri ini ditulis bukan untuk memalukan dirimu apatah lagi menjatuhkan maruahmu..entri ini hanyalah kata2 yang akan kuucapkan pabila berhadapan denganmu..tapi, disebabkan aku berasa kita tidak mungkin dapat bertemu, oleh itu aku menulisnya di sini untuk tatapanmu..

ya, memang aku akui aku cuba menjauhkan diriku daripadamu pada hari keramatmu..sudahku tekadkan dalam hatiku supaya tidak lagi berhubung denganmu apabila tiba detik keramatmu itu..dan alhamdulillah, aku dah berjaya untuk tidak menghubungimu selama 3 hari bermula pada hari keramatmu itu..aku lakukannya kerna aku hendak melupakan dirimu sebagai seseorang yang istimewa dalam hatiku..aku hanya mahu mengingatimu sebagai seorang sahabat yang aku sayangi..sebab itulah aku tidak menghubungimu..

aku tidak menghubungimu bukan kerna aku membencimu..bukan kerna aku mahu memutuskan persahabatan kita..tidak!tidak sama sekali..setiap manusia di muka bumi ini tidak mampu hidup keseorangan..setiap manusia itu perlu mempunyai sokongan yang bisa membawanya ke arah kejayaan..begitu juga aku..aku memerlukan dirimu sebagai sahabatku..sebagai seseorang yang bisa membantuku tatkala aku kesusahan..yang mampu menasihatiku di kala aku memerlukan..yang boleh memperbetulkan kesalahan-kesalahanku..

aku tahu..aku hanyalah seorang manusia yang mempunyai banyak kelemahan dan kekurangan..tapi, aku percaya, dirimu bisa menutup kelemahanku dengan kelebihanmu..dan diriku insyaAllah bisa menutup kelemahanmu dengan kelebihan yang telah Allah kurniakan kepadaku..aku amat menyayangi dirimu sebagai salah seorang sahabatku..dan sudah tentu aku tidak mahu persahabatan kita tiada makna dan telerai begitu sahaja..aku tahu memang silapku kerna ada suatu hari itu, aku tidak memberi respon yang positif terhadap apa yang kau katakan..aku cuma sekadar tersenyum dan mengangguk..kemudian, aku terus berlalu..mungkin tindakanku itu menyakitkan hatiku..maafkan aku..

"maafkan aku kerna pernah mengumpatmu..maafkanku jika aku pernah menyakitkan hatimu, membuat dirimu berasa sedih atau mengecewakanmu..maafkan aku sekiranya perangai dan tingkah laku aku membuatkan dirimu tidak selesa bersahabat denganku..maafkanku kerna aku tahu, akulah orangnya yang telah banyak membebankan dirimu..terima kasih sebab dirimu sering membantuku, menghadiahkan sesuatu yang amat berharga..terima kasih atas nasihat, pertolongan dan segala-galanya..dan..terima kasih atas perasaanmu.."

itulah kata2 yang aku ingin menyatakan kepadamu pada hari keramatmu..namun, aku tidak berani untuk menyatakannya..sekarang ini, aku hanya mahu bersahabat denganmu..aku hanya ingin persahabatan ini berkekalan..selepas ini, aku tidak akan menjauhi dirimu kerna dirimu begitu berharga dalam kehidupanku..namun, aku tidak akan menghubungimu..maksudku, aku tidak akan menelefonmu jika tidak perlu..biarlah kita berhubung hanya di sekolah atau di alam maya sahaja..

No comments: